30 stycznia 2014

Zniewolony (2013, McQueen)


Moja recenzja ze Zniewolonego Steve'a McQueena jest już dostępna na stronie "Kina"; można przeczytać ją tutaj.

27 stycznia 2014

Life Itself (2014, James)


Mój tekst o pięknym dokumencie Steve'a Jamesa poświęconem życiu Rogera Eberta, Life Itself, jest już dostępny na stronie RogerEbert.com. Zapraszam do lektury.

25 stycznia 2014

Nieznajomy nad jeziorem (2013, Guiraudie)

Moja recenzja z wybitnego Nieznajomego nad jeziorem (polska premiera już 28 lutego) jest dostępna na stronie RogerEbert.com. Zapraszam do lektury!

Sierpień w hrabstwie Osage (2013, Wells)


Moja recenzja z Sierpnia w hrabstwie Osage jest już dostępna na w nowym wydaniu "Dwutygodnika". Zapraszam do lektury!

16 stycznia 2014

"Kultowe rozmowy"

Tomek Raczek przepytuje mnie z Gdyni, miłości do kina i skrywanych lęków - zapraszam do obejrzenia odcinka "Kultowych rozmów".

8 stycznia 2014

Nashville (1975, Altman)


W swoim nowym felietonie dla FilmWebu wracam do Nashville Roberta Altmana, kluczowego filmu lat siedemdziesiątych. Zapraszam do lektury.

3 stycznia 2014

Weekendowy magazyn filmowy - Kino polskie 2013



Zapraszam do obejrzenia odcinka Weekendowego magazynu filmowego, w którym wraz z Tomaszem Raczkiem i Krzysztofem  Vargą oceniamy wybrane polskie filmy 2013. Wideo można znaleźć tutaj.

[Nagranie odbyło się zanim wziąłem udział w konkursie na dyrektora artystycznego festiwalu w Gdyni.]

2 stycznia 2014

Moja dziesiątka 2013 w wersji amerykańskiej


Z wielką przyjemnością wziąłem udział w corocznym podsumowaniu Top 10 na stronie RogerEbert.com. Wszystkie dziesiątki, w tym moją, można znaleźć tutaj. (Różni się ona od mojego wcześniejszego podsumowania, jako że w grę wchodziły tym razem tylko amerykańskie premiery 2013).

To the Wonder (2012, Malick)


Mój artykuł o jednym z najlepszch filmów ubiegłego roku, To the Wonder Terrence'a Malicka, jest dostępny na stronie Movie Mezzanine.

Wielka szkoda, że nikt nie wprowadził tego filmu u nas choćby na DVD. Polecam zakup brytyjskiego Blu-raya (używane są dostępne już od 4 funtów, plus niecałe 4 za przesyłkę).

1 stycznia 2014

Podsumowanie 2013


Jak co roku, zapraszam do lektury swego subiektywnego podsumowania polskich premier! Tym razem, poza tradycyjnym już podziałem „kruszcowym”, dzielącym filmy na Złoto, Srebro, Brąz i Złom, proponuję także mini-ranking „oscarowy”, w którym przyznaję nagrody w poszczególnych kategoriach.

Załączam także wykaz filmów, które z różnych powodów nie udało mi się obejrzeć, a które wydały mi się interesujące. Pogrubione tytuły na tej liście to te, po których spodziewam się najwięcej i które zamierzam nadrobić w pierwszej kolejości.

Poniższe dwie listy opierają się na wykazie polskich premier kinowych, jakie miały miejsce od 1 stycznia do 31 grudnia 2013. Nie brałem pod uwagę rynku DVD (gdybym brał, w pierwszej dziesiątce znalazłaby się na pewno Wyprawa Kon-Tiki [Roenning/Sandberg]).

Filmy w obrębie Złota porządkowane są wartościująco; w obrębie pozostałych „kruszców” już alfabetycznie.

WAŻNE: W związku z niedawną rekomendacją na stanowisko dyrektora artystycznego festiwalu w Gdyni, zobowiązałem się na czas pełnienia funkcji do zaprzestania działalności krytycznofilmowej wobec filmu polskiego. Co prawda poniższa lista odnosi się do okresu, w którym jeszcze nie sprawowałem tej funkcji, ale i tak w celu uniknięcia niepotrzebnych antagonizmów z zestawienia zostały usunięte wszystkie fabularne pozycje polskie. Pełna wersja listy zostanie przeze mnie opublikowana już po zakończeniu współpracy z Festiwalem – kiedykolwiek ono nastąpi.

Zapraszam też do lektury starszych list z lat 2009, 2010, 2011 i 2012.

Linki odsyłają do moich tekstów o konkretnych filmach.

A teraz… dobrej zabawy!

RANKING 2013 – Wersja Oscarowa:

NAJLEPSZY FILM:
Sesje

NAJLEPSZY REŻYSER:
Paolo Taviani, Vittorio Taviani (Cezar musi umrzeć)

NAJLEPSZY SCENARIUSZ:
Ben Lewin (Sesje)

NAJLEPSZE ZDJĘCIA:
Roger A. Deakins (Labirynt)

NAJLEPSZY AKTOR [Top 5]:
1. Hugh Jackman (Labirynt)
2. John Hawkes (Sesje)
3. Serban Pavlu (Wszyscy w naszej rodzinie)
4. Michael Douglas (Wielki Liberace)
5. Tymon Tymański (Miłość)

NAJLEPSZA AKTORKA [Top 5]:
1. Emannuele Seigner (Wenus w futrze)
2. Helen Hunt (Sesje)
3. Jessica Chastain (Wróg nr 1)
4. Greta Gerwig (Frances Ha)
5. Sandra Bullock (Grawitacja / Gorący towar)

WYRÓŻNIENIE SPECJALNE:
Czesław Mozil (polska wersja dubbingowa Krainy lodu)


Wersja Kruszcowa:


ZŁOTO

1. Sesje (Lewin)
5. To już jest koniec (Goldberg)
7. Cezar musi umrzeć (Taviani/Taviani)
8. Byzantium (Jordan)
9. Turbo (Soren)
10. Wróg nr 1 (Bigelow)

11. Raj: Nadzieja (Seidl)
12. Sąsiedzkie dźwięki (Filho)
13. Kapitan Philips (Greengrass)
15. Labirynt (Villenueve)
16. Miłość (Dzierżawski)
17. Grawitacja (Cuaron)
19. Pacific Rim (Del Toro)

SREBRO
Ani słowa więcej (Holofencer); Dotyk grzechu (Jia); Elizjum (Blomkamp); Frances Ha (Baumbach); Gorący towar (Feig); Kamerdyner (Daniels); Kraina lodu (Buck); Lot (Zemeckis); Moja ulica (Latałło); Młoda i piękna (Ozon); Na własne ryzyko (Trevorrow); Oldboy. Zemsta jest cierpliwa (Lee); Panaceum (Soderbergh); Polowanie (Vinterberg); Przed północą (Linklater); Reality (Garrone); Reżyseria: Woody Allen (Weide); Świat w płomieniach (Emmerich); Uniwersytet Potworny (Scanlon); Wenus w futrze (Polański); Zaślepiona (Klimkiewicz); Życie Pi (Lee).

BRĄZ
Agenci (Kormakur); Blue Jasmine (Allen); Człowiek ze stali (Snyder); Don Jon (Levitt); Dziewczynka w trampkach (Al-Mansour); Historie rodzinne (Polley); Kongres (Folman); Jobs (Stern); Lore (Shortland); Minonki rozrabiają (Coffin/Renaud); Najlepsze najgorsze wakacje (Faxon/Rash); Perwersyjny przewodnik po ideologach (Fiennes); Poradnik pozytywnego myślenia (Russell); Post tenebras lux (Reygadas); Przeszłość (Farhadi); Raj: Wiara (Seidl); Ralph Demolka (Moore); RED 2 (Parisot); Stoker (Park); Sugar Man (Bendjelloul); Tabu (Gomes); Trener bardzo osobisty (Muccino); Uciekinier (Nichols); W ciemność. Star Trek (Abrams); We mgle (Łoźnica); Za wzgórzami (Mungiu); Żądza bankiera (Costa-Gavras); Życie Adeli – Rozdział 1 i 2 (Kechiche).

ZŁOM
Bling Ring (Coppola); Dla Ellen (Kim); Dziewczyna z lilią (Gondry); Hitchcock (Gervasi); Książę nie z tej bajki (Jaoui); Les Miserables – Nędznicy (Hooper); Maczeta zabija (Rodriguez); Madryt, 1987 (Trueba); Manipulacja (Verdosci); Meteora (Stathoulopoulos); Millerowie (Thurber); Pokusa (Daniels); Przelotni kochankowie (Almodóvar); Jeździec znikąd (Verbinski); Samoloty (Hall); Spring Breakers (Korine); Tajemnica zielonego królestwa (Wedge); Turyści (Wheatley); Tylko Bóg wybacza (Refn); Weekend z królem (Michell); Wielki Gatsby (Luhrmann); World War Z (Forster); Wyścig (Howard); Z krwi i kości (Audiard); Z miłości do… (Williams).

NIEOBEJRZANE
1000 lat po ziemi (Shyamalan); 7 dni w Hawanie (Cantet/B.Del Toro/Medem/Noé/Suleiman/Tabio/Trapero); Adwokat (Scott); AmbaSSada (Machulski); Babcia Gandzia (Enrico); Carrie (Peirce); Diana (Hirschbigel); Drugie oblicze (Cianfrance); Dzień kobiet (Sadowska); Iluzja (Leterrier); Inny świat (Kędzierzawska/Reinhardt); Iron Man 3 (Black); Jeszcze większe dzieci (Dugan); Klopsiki kontratakują (Cameron/Pearn); Krudowie (Sanders/Micco); Kwartet (Hoffman); Kwiaty wojny (Yimou); Last Vegas (Turteltaub); Mama i ja (Fletcher); Movie 43 (różni); Na głębinie (Kormakur); Noc oczyszczenia (DeMonaco); One Direction: This Is Us (Spurlock); Oz: Wielki i potężny (Raimi); Pan Lazhar (Falardeau); Parada (Dragojevic); Piąta władza (Condon); Pieta (Kim); Polski film (Najbrt); Porachunki (Besson); Prawdziwa historia króla skandali (Winterbottom); Promised Land (Van Sant); Rakieta (Mordaunt); Senada (Tanović); Siła kobiet (JR); Spaleni słońcem: Cytadela (Michałkow); Stalingrad (Bondarczuk); Straszny film 5 (Lee); Szklana pułapka 5 (Moore); Sztanga i Cash (Bay); Sztuka znikania (Konopka/Rosołowski); Śnieżka (Berger); Święta czwórca (Hrebejk); Tajemnica Westerplatte (Chochlew); Trans (Boyle); Triszna. Pragnienie miłości (Winterbottom); U niej w domu (Ozon); Wesele w Sorrento (Bier); Wielkie nadzieje (Newell); Władza (Hughes); Wolverine (Mangold); Wspaniała (Roinsard); W ukryciu (Kidawa-Błoński); Wypełnić pustkę (Burstyn/Burshtein); Wysocki (Buslov).