[UWAGA: Obejrzałem w tym roku kilka
polskich filmów, które w mojej opinii zasługują na kategorię „złom”. Ze względu
na newralgiczny moment w rozwoju polskiej kinematografii i niepewność co do
dalszych kierunków zachodzących w niej zmian, postanowiłem nie wpisywać tych
filmów na listę. Mam wrażenie, że wskazywanie palcem tych filmów najsłabszych
nie przysłużyłoby się prowadzonej obecnie debacie, w której priorytetem
powinien być pluralizm i wolność wypowiedzi artystycznej – i nie chciałbym, by
moje subiektywne artystyczne oceny służyły za amunicję dla którejś ze stron
sporu.]
ZŁOTO
1. Sieranevada (Puiu)
2. Moonlight (Jenkins)
3. Śmierć Ludwika XIV (Serra)
4. Logan: Wolverine (Mangold)
5. Bracia Lumiere! (Frémaux)
6. Cmentarz wspaniałości (Weerasethakul)
7. Z dala od orkiestry (Lewandowski)
8.
Manifesto (Rosefeldt)
9.
Serce miłości (Ronduda)
10.
The Florida Project (Baker)
11.
Twin Peaks (Lynch, HBO)
12.
Klient (Farhadi)
13.
W pionie (Guiraudie)
14.
Christine (Campos, VOD)
15.
Manchester by the Sea (Lonergan)
16.
Mudbound (Rees, Netflix)
17. Mali mężczyźni (Sachs)
18. Listy z Rosji (Kostrzewski, TVP1)
19. Elle (Verhoeven)
20. Nie jestem twoim murzynem (Peck)
21. Najlepszy (Palkowski)
22. Photon (Leto)
23. Człowiek z magicznym pudełkiem (Kox)
24. Toni Erdmann (Ade)
25. Płoty (Washington, VOD)
26. Mięso (Ducournau)
27.
Jim & Andy: The Great Beyond (Smith, Netflix)
28.
Dunkierka (Nolan)
29.
Carrie Fisher i Debbie Reynolds prywatnie (Stevens/Bloom, HBO)
30.
Butterfly Kisses (Kapeliński)
SREBRO
21xNowy
Jork (Stasik); Aquarius (Filho); Auta 3 (Fee); Beksińscy. Album wideofoniczny
(Borchardt); Captain Fantastic (Ross); Cicha noc (Domalewski); Coco (Unkrich); Czerwony
żółw (De Wit); Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi (Johnson); Kobieta, która odeszła
(Diaz); Kot Bob i ja (Spottiswoode); Inxeba. Zakazana ścieżka (Trengove); John
Wick 2 (Stahelski); Kedi – sekretne życie kotów (Torun); Lego Batman: Film
(McKay); Louise nad morzem (Laguoinie); Mr. Gaga (Heymann); Na pokuszenie
(Coppola); Nazywam się Cukinia (Barras); Okja (Bong, Netflix); Opowieści o
rodzinie Meyerowitz (utwory wybrane) (Baumbach, Netflix); Piękny kraj (Lee); Po
tamtej stronie (Kaurismaki); Przy Planty 7/9 (Jaskulski); Połaskotany
(Farrier/Reeve, HBO); Przeżyć: Metoda Houellebeqa (Hagers); Spielberg (Lacy,
HBO); Split (Shyamalan); Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej
(Sadowska); Safari (Seidl); Spider-Man: Homecoming (Watts); Baby Driver
(Wright); Szwedzka teoria miłości (Gandini); The Square (Ostlund); To
(Muschietti); Uciekaj! (Peele);
Wonder Woman (Jenkins); Zwariować ze szczęścia (Virzi)
BRĄZ
A Ghost Story (Lowery); American
Honey (Arnold); Ana, mon amour (Netzer); Azyl (Caro); Biegacze (Borowski); Blade
Runner 2049 (Villeneuve); Botoks (Vega); Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie
(Genovese); Honorowy obywatel (Duprat); Ja, Olga Hepnarova (Kazda); Kobieta z
lodu (Slama); Konwój (Żak); Kłamstwo (Jackson); Kong: Wyspa czaszki
(Vogt-Roberts); Konstytutcja (Grlić); Król rozrywki (Gracey); Królewicz olch
(Czekaj); La La Land (Chazelle); Lady M. (Oldroyd); Las, 4 rano (Kolski); Liga
sprawiedliwości (Snyder); Maria Skłodowska-Curie (Noelle); Matka (Koussar); McImperium
(Hancock); Milczenie (Scorsese); Młynarski: Piosenka finałowa (Albrecht);
Mother! (Arronofsky); Odwet (England); Paryż może poczekać (Coppola); Paryż na
bosaka (Abel); Personal Shopper (Assayas); Piękna i bestia (Condon); Podwójny
kochanek (Ozon); Pokot (Holland/Adamik); Powidoki (Wajda); Ptaki śpiewają w
Kigali (Krauze/Krauze); Sing (Jennings); To przychodzi po zmroku (Shults); Twój
Vincent (Kobiela/Welchman); Ukryte działania (Melfi); Wielki mur (Yimou);
Wściekłość (Węgrzyn); Wyklęty (Łęcki); Zabicie świętego jelenia (Lanthimos); Zaginione miasto Z (Gray, VOD); Zło
we mnie (Perkins); Zud (Minorowicz); Zwyczajna dziewczyna (Scherfig).
ZŁOM
Amerykańska sielanka
(McGregor); Bright (Ayers); Ciemniejsza strona Greya (Foley); Dlaczego on?
(Hamburg); Długi marsz Billy’ego Lynna (Lee, VOD); Ghost in the Shell
(Sanders); Jackie (Larrain); Lekarstwo na życie (Verbinski); Martwe wody
(Dumont); Na karuzeli życia (Allen); Obcy: Przymierze (Scott); Pożegnanie z Europą (Schrader); Song to Song (Malick); Suburbicon
(Clooney); T2: Trainspotting (Boyle); To tylko koniec świata (Dolan); Złe mamuśki 2: Jak przetrwać święta (Lucas).
INTERESUJĄCE FILMY,
KTÓRYCH NIE WIDZIAŁEM
Baywatch. Słoneczny patrol
(Gordon); Borg/McEnroe (Metz); Dalida. Skazana na miłość (Azuelos);\; Carrie
Pillby (Johnson); Chata (Hazeldine); Emotki: Film (Leondis); Fantastyczna
kobieta (Lelio); Frantz (Ozon); Goodbye Berlin (Akin); Jonathan (Lewandowski); Jumanji:
Przygoda w dżungli (Kasdan); Łagodna (Łoźnica); Maudie (Walsh); Mężczyzna
imieniem Ove (Holm); Morderstwo w Hotelu Hilton (Saleh); Nieprawi (Sitaru); Olli
Maki. Najszczęśliwszy dzień jego życia (Kuosmanen); Ostatnie dni miasta (Said);
Park (Exarchou); Patty Cake$ (Jasper); Pierwszy śnieg (Alfredson); Porto (Klinger); Powiernik
królowej (Frears); Szybcy i wściekli 8 (Gray); Tarapaty (Karwowska); Thor:
Ragnarok (Waititi); Tom of Finland (Karukoski); W sieci (Kim); Wojna o Planetę
Małp (Reeves); Wszyscy moi mężczyźni (Meyers-Shyer).
Może teraz, lista najbardziej oczekiwanych filmów 2018?
OdpowiedzUsuńNa mojej, na czele, dwa filmy z długą historią produkcji:
1. Don Kichote Terrego Gilliama
2.The OIther side of the wind Orsona Wellesa
W drugim przypadku liczę (po cichu) na pośmiertne zwycięstwo Wellesa i arcydzieło.
Doceniam wytypowanie do złomu "Martwych wód", nie rozumiem z kolei wysokiej pozycji filmu "W pionie", który podobnie jak wspomniany wcześniej, uraczył mnie swoją głupotą i przerysowaniem.
OdpowiedzUsuńJackie jako złom? Nie no bez przesady ;)
OdpowiedzUsuńCiekawi mnie jak wypadnie w takim razie nadchodzący cały film Szybcy i wściekli 9
OdpowiedzUsuńfajnie napisane
OdpowiedzUsuńoby ten rok był lepszy
OdpowiedzUsuń"Dlaczego on?" to złom? Mi się podobał.
OdpowiedzUsuńBardzo przydatne podsumowanie, pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo fajne podsumowanie!
OdpowiedzUsuńSpoko lista, widziałem większość z tych filmów :)
OdpowiedzUsuńObejrzałem chyba wszystkie filmy z tej listy, polecam i pozdrawiam!
OdpowiedzUsuńDo tej listy dodałbym tylko Wilk z wall Street cały film
OdpowiedzUsuńCo powiesz na nową listę filmów?
OdpowiedzUsuńTwoja lista jest codzienną inspiracją dla mnie
OdpowiedzUsuńBardzo wielkie dzieki za artykul
OdpowiedzUsuń